Reizen door het glazen hart

Reizen door het glazen hart
‘reizen door het glazen hart’ is het resultaat van twee werkperiodes in 2017 als Artist in Residence bij Kaus Australis in Rotterdam. De reis en de transitietijd in de Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam waren aanleiding voor een serie vierkante collages in blauw.
Tijdens de treinreis heeft van Ooy allerlei observaties gedaan en opgetekend. Zoals het fenomeen dat het verkeer op de snelweg vanuit de voorbijrazende trein achteruit in plaats van vooruit lijkt te bewegen. Die betrekkelijkheid van snelheid is in de collages gethematiseerd door fragmenten met verschillende dynamiek pal naast elkaar te plaatsen om zo de gesuggereerde beweging kracht bij te zetten of juist af te zwakken.
De eerste serie vierkante collages op paneel is te zien geweest bij de expositie Time Space & Architecture in Amsterdam, georganiseerd door Cityscapes Gallery.

Het vervolg op de ‘blauw-vierkante serie’ is de site-specific installatie bij Kaus Australis. Daar heeft van Ooy een grote tape-tekening gemaakt die ze gecombineerd heeft met ruimtelijk werk en met videobeelden vanuit de Intercity Direct.

‘Everything happens by chance and by necessity’
Democritus 460 – 356 BC
Semna van Ooy is triggered by movement, real and seemingly, sequences and stills, in film, photography and works of art. The installations and drawings of van Ooy arise from clashes, hitches and sheer chance during the making. It is a matter of acting, looking and reacting. She’s using the technique of collage and is in search of the accidental find as bycatch, by creating the optimal conditions that allow it to happen. What she is aiming at with her work is the tension between devised construction and chance. During the making it is all about questions as: how much space you give to chance, when and how do you intervene. Mistakes, correction and even failure are part of the game. From failure arise new combinations and unexpected connections.

Logo downloads NL web blauwWith financial support of the Mondriaan Fund.

 

 

2017